Ekologistak
Martxanen ustez, aukeratutako
alternatibek ez dute inolako justifikazio ekonomikorik, sozialik eta
ingurumenezkorik, Castejon-Altsasu linearekin gertatu bezala. Egungo
tren azpiegituraren hobekuntza
nahikoa da nazioarteko estandarretara
egokitzeko, kapazitatea handituz eta
bidaien denborak alternatiba azkarrenaren pare izanez.
Sustapen Ministerioak hasi du Kantauri-Mediterraneo tren korridorearen proiektuaren informazio ikerketarako audientzia eta informazio publikoaren prozesua. Iruñea eta Euskal Y aren arteko zatia publikatu egin da Espainako Aldizkari Ofizialean 2018ko urtarrilaren 16an
Ikerketa
informatiboaren bigarren fase honetan, 1:5000 eskalan, aurreko fasean
aukeratutako bi alternatiba alderatu egiten dira. H
Alternatiban, Iruñea Euskal
Y-arekin lotzen da Ezkio-Itsaso geltoki berrian. Horretarako, 21
kilometroko bituboko tunel bat behar du, Aralar alderik alde zulatuko
lukeena, hainbat tunel eta biaduktuez gain.
V
Alternatiban, hobekien baloratzen
dena, Iruñea Gasteizekin lotzen da egungo azpiegituraren paretik,
baina urrun, jarraituz. Gehienbat ibilbidea azalean doa. H
Alternatiba baino luzeagoa da, baina eraikitzeko errazagoa eta
geologikoki zein geoteknikoki zalantza gutxiago sortarazten ditu.
Lehen
fasean, 1:25000 eskalan, SENER-ek aurkeztutako proiektuan 2013ko
maiatzean, besteak beste, proposatzen
zen alde batera uztea egungo azpiegituraren hobekuntza,
eta ondoko arrazoiak erabiltzen zituzten: ibilbidearen denbora,
mantenimendua eta kapazitatea. Bestalde, alternatiba honen abantailen
artean ondokoak aipatzen zituzten: aurrekontu txikiagoa eta ingurumen
eragin apalagoa. Aldi berean aparkatzeko bazterbideak egokitu beharra
kontuan hartzen zuten 750 m-ko trenak aparkatzeko, linea hau
merkantzietarako eragingarritzat jotzeko.
Esan
beharra dago lehen fase
hau ezin da eta ezin izan da inoiz
kontsultatu Sustapen
Ministerioaren web orrialdean, nahiz
eta hor egon erakusketa publikoan hainbat dokumentazio. Baina
Nafarroko Gobernu Irekiaren webean, eztabaida
sozialerako dokumentuen artean bai
agertzen dela Nafarroako prestazio
handiko trena eta bere lotura euskal Y-arekiko azterketa funtzionala,
SENER-ek egina, 2017ko otsailean. Bertan aztertzen dira
Euskotrenerako orain arte argitaratutako planak egungo tren
azpiegitura hobetzeko.
Azterketa
funtzionalean agertzen denez, merkantzien zein bidaiarien trafikoen
aurreikuspenak (48 eta 53 zerbitzu
norabide bakoitzeko) erakusten du
egungo ordutegien antolaketa ez da nahikoa erantzuteko programatu
nahi dituzten zerbitzuei. Beraz, egungo kapazitatea bikoiztea
proposatzen dute.
Ekologistak
Martxan-ek behin eta berriz esan duen moduan, egungo lineak badu
kapazitatea egunero 73 trenentzat bi noranzkoetan. Baina egungo
trenbidea bikoiztuko balitz, kapazitatea laukoiztuko litzateke trenbide biak
banalizatuz gero (trenak bertatik ibiltzen dira bi noranzkoetan,
aurreratzeak eta gurutzatzeak ahalbidetuz trenak apartatu gabe).
Gauzak horrela, eta etorkizuneko trafikoaren aurreikuspen berbera
izanik, moldaketa honekin
%36ko saturaziora
iritsiko ginateke, tarte nahikotxo geratuz balizko trafikoaren igoerak
xurgatzeko.
Bazterbideen
egokitzapena egingarria da 750 m-ko merkantzien trena hartzeko. Gauza
bera proiektatua dute Zaragoza-Teruel-Sagunto linean
(Kantauri-Mediterraneo korridorean dagoena). Erraz luza daitezke
Irurtzun, Uharte Arakil eta Etxarri Aranatzeko geltokiak (egun bertan
550 m-ko trenak sartzen dira). Horretarako ez da desjabetu behar,
bere garaian linea egin zenean bikoizketa aurreikusi zutelako
jadanik.
Azterketa
funtzionalean proposatzen da
alternatiba guztietan agertzen den saihesbide bera, hau da, Aldaba
eta Izurdiaga artean (15 km gutxi gora behera), 500 metroko lotutako
hainbat errebuelta eta 16 milesimetako maldatxoa Altsasuko norabidean
kentzeko, bidaiaren denbora ahalik eta gehien murrizteko. Saihesbide
honetan zabalera estandarreko bi errail jarriko ziren, egungoa
zerbitzuan mantenduz.
Ibilbidearen
denborari dagokionez, 1 Aukeran
(Saihesbidea + Iruñea-Altsasu-Gasteiz en bikoizketa)
bidaiarien tren batek beharko ditu 34
minutu Iruñea eta Gasteizen arteko
84 km egiteko (hau da, 148 km/orduko bataz beste).
Iruñea
eta Altsasuren arteko egungo ibilbidearen hobekuntzak ondokoak
ekarriko lituzke: a) saihesbidean plataforma berri bat errail
bikoitzerako eta gainerakoan trenbidearen bikoizketa, b) egungo
trenbidean hirugarren erraila eta bikoiztutako zatian errail estandar
bat montatzea. Bestalde, Altsasu eta Gasteizen artean hirugarren
erraila jarriko litzateke egungo bide bikoitzean.
2.
Aukeran zabalera estandarreko bide
bikoitzeko plataforma berri bat aurreikusten da Iruñea, Altsasu eta
Gasteiz lotuko lituzkeena. Bertatik bidaiarien tren batek 30
minutu beharko luke Iruñeatik
Gasteizera joateko. Hau da Sustapen Ministerioak aukeratutako
alternatiba hoberenaren bidaiaren denbora, 1. Aukerak
(Saihesbidea+Iruñea-Altsasu-Gasteiz) markatutako denbora 4 minutu
murriztuta.
Plataforma
berri batek konponduko lituzke trenbidearen berritzeak/bikoizteak
dakartzan eragozpenak, aldi berean tren zerbitzua mantenduko
litzatekeelako. Baina Iruñea-Altsasu korridoreak dagoeneko
azpiegituren saturazioa pairatzen du, eta plataforma
berriarekin lurraldea are gehiago zatituko litzateke.
Ekologistak
Martxanen ustez, aukeratutako
alternatibek ez dute inolako justifikazio ekonomikorik, sozialik eta
ingurumenezkorik, Castejon-Altsasu linearekin gertatu bezala. Egungo
tren azpiegituraren hobekuntza
nahikoa da nazioarteko estandarretara
egokitzeko, kapazitatea handituz eta
bidaien denborak alternatiba azkarrenaren pare izanez.
Eta gainera, inbertsio kostuak nahikotxo murriztuko lirateke, baita
ingurumen eraginean ere. Beraz, Ekologistak Martxanek ozen eskatzen
du Sustapen Ministerioak hobetsitako alternatiba berriak bazterrean
uztea, egungo azpiegitura hobetzea nahikoa eta egokia delako.
No hay comentarios:
Publicar un comentario