(Argia aldizkaritik hartutako albistea)
Neoliberalek bataila bat galdu dute
Europan, Michel Barnier komisarioak onartu duenean ur hornidura
pribatizazio planetatik kanpo uztea. Milioi eta erdi sinaduraz goiti
bildu dituzte ura zerbitzu publiko eta giza eskubidetzat
aldarrikatzen dutenek. Gerran segitzen dute, ordea, uraren jabegoa
bereganatu nahi dutenek.
2010ean, Nazio Batuen Batzar Nagusiak gizarte zibilaren eskari
historiko bat aintzat hartu eta giza eskubide izendatu zuen ur
edangarria eta saneamendua eskura edukitzea, behar adinako kopuruan
eta behar adinako kalitatez. Harrigarria eman dezake izendapena hain
berandu iristeak, baina horrek badu arrazoia: “Duela hogei urte,
inori ez zitzaion bururatuko ura giza eskubidea ez denik; izaera
horri mehatxu egin zaiolako egin behar izan du NBEk bere
aldarrikapena”, diosku Eloi Badia kataluniarrak. Mugarik Gabeko
Ingeniaritza elkarteko eta uraren publikotasunaren aldeko hainbat
plataformatako kidea da Badia. Argitu dezagun, ezer baino lehen,
aipatu duen mehatxua ez dela atzo goizekoa. 80ko hamarkadatik,
hainbat nazioarteko itunen bidez, munduko politikak diseinatzen
dituztenak uraren kudeaketaren atea zabaltzen saiatu dira, merkatu
librea sar dadin. Antza denez, 90eko hamarkadan Hego Amerikan
izandako pribatizazio oldearen porrota ez da nahikoa irakaspen ona
izan; azken urteetan, Europa da uraren multinazionalen jomuga berria.
Eta pribatizazioaren podiumean, Britainia Handiaren ondotik, Euskal
Herria partekatzen duten estatu biak daude, nahiz eta horrek modu
desberdinean eragiten digun Bidasoaren alde batekoei eta bestekoei.
Aitzina egin baino lehenago, koka dezagun gaia bere testuinguruan.
NBEk berak mundu mailako krisian gaudela ohartaraziz hasi zuen Ura
denontzat, ura bizitzarako txostena, 2003an. Leku batzuetan euri
dezente bota du ordutik, beste batzuetan askoz gutxiago, baina esan
dezakegu egoerak ez duela hobera egin, kontrakoa baizik. Mundu osoan,
1.100 milioi pertsonak ez dute ur edangarria eskuratzerik –ondorioz,
milioika hiltzen dira gaixotasun sendagarriren batek jota–, eta
2.600 milioi oinarrizko saneamendurik gabe bizi dira.
“Ur kopurua berdina da gutxi gorabehera”, dio Eloi Badiak,
“baina gero eta ur edangarri gutxiago dago”. Horren arrazoi bat
kutsadura da. Beste bat, ura nola erabiltzen dugun. Susan George
analista eta idazleak 2010ean idatzitako Whose crisis, whose
future? (Noren krisia, noren etorkizuna?) liburuan irakur
dezakegunez, uraren %8 besterik ez da kontsumitzen etxeetan,
aberatsenen igerilekuak barne. Gainerakoa, industriak eta
nekazaritzak “edaten” dute. Laborantzak, zehazki, hamar litrotik
zazpi bereganatzen du. “Mediterranearra bezalako klima batean
–dio Bartzelonan bizi den Eloi Badiak– ehortea egoteak ez du
berez agortzen edateko ura, eta hala ere etxeetan etenak egoten
dira; egoera horretara iristeak esan nahi du erabileraren
lehentasunak alderantzizkatu egin ditugula”.
Euskal Herrian zaila da ur faltagatik etenak ikustea, baina horrek
ez du esan nahi arazorik ez dagoenik. Bizkaian, Bilbao Bizkaia
partzuergo erraldoiarekin lehian ari da Busturialdekoa, askoz
txikiagoa. Iratxe Arriola presidenteak dioskunez, ez dute hornidura
eten behar izaten, baina udan, euria gutxitzea eta eskualdeko
populazioa hirukoiztea elkartzen direnean, erreka asko oso ur
gutxirekin geratzen dira zerbitzua ziurtatuko bada. Horrek ondorio
kaltegarriak ditu ekosistemetan, eskualdeko ekologistek partzuergoari
gogorararazten diotenez. Baina hark ez du diru nahikorik inbertsioak
egiteko, Jaurlaritzaren laguntza gehienak Bilbao Bizkaiara doaz eta.
Pribatizazioak porrot, baina aurrera
Honezkero aditzera eman dugunez, askok ideia bat zabaldu nahi izan dute azken hamarkadetan: uraren kudeaketa hobetzeko modua, enpresa pribatuen esku uztea da. “Kudeaketaz ari gara beti, uraren jabetza pribatua hutsaren hurrengoa baita”, argitu du Badiak, “eta kudeaketa bera ere publikoa da hein handi batean: munduan, %85 inguru”. Alabaina, 80ko hamarkadan sektore pribatuaren pesentzia areagotzeko politikak garatzen hasi ziren, eta gestio pribatuak publikoak baino emaitza okerragoak dituela frogatu arren, haren portzentajea handituz joango dela aurreikusten da. Urte gutxiren buruan %25eraino hazi liteke, Badiaren esanetan.
Eremu pribatua sustatu nahi duen doktrina Washingtongo
Kontsentsuarekin abiatu zen, duela 30 urte inguru. Doktrina hori
honela laburtu daiteke: ur-baliabideak merkatuaren printzipioei
jarraiki maneiatu behar dira, eta bai edateko ura bai saneamendua
ondasun ekonomikotzat hartu behar dira. Beraz, zerbitzu horiek
enpresa pribatuek kudeatu behar dituzte, publikoak baino
eraginkorragoak baitira. Ustez, merkatuaren lehiakortasunak efikazia
handituko du.
Praktikan ikusi dena, berriz, besterik da. Pedro Arrojo aditu
espainiarrak dioenez, lehiakortasunaren abantailaren argudioa
baliagarria izan daiteke beste alor batzuetan, baina ez dauka
zentzurik urarenean, ur-hornidura zerbitzuek izaera monopolistikoa
dutelako. Alegia, pribatizazioak lehiakortasuna sor dezake merkatua
eskuratzeko unean, baina behin enpresa batek kontzesioa lortuta
–normalean hainbat hamarkadatan aritzeko kontsezioa izaten da–,
monopolio bihurtzen da. “Testuinguru horretan, eta paradoxa eman
badezake ere, lehiakortasuna desagertzen da”, dio Arrojok.
Ondorioa izaten da zerbitzua ez dela hobetzen, eta bai garestitzen.
Erabiltzaileak ez dauka horren aurrean presio egiteko modurik, ezin
baitu besterik gabe beste enpresa bat kontratatu. Hainbat ikerketa
egin dira uraren gestio publikoa eta pribatua konparatzeko, eta ikusi
denez, lehenbizikoak zerbitzu hobea ematen du.
Laborategia Hego Amerikan ezarri zuten
Esandakoaren adibide, azken hamarkadetan, mundu osoko leku askotan erakundeek uraren kudeaketa publikora bueltatzea erabaki dute, sektore pribatuak porrot egin ostean. Batez ere, aipagarria da Latinoamerikaren kasua. Honela azaldu digu Eloi Badiak: “90eko hamarkadan Hego Amerika hartu zuten laborategitzat Washingtongo Kontsentsutik eratorritako politikak gauzatzeko, ezaugarri egokiak zituen eskualdea baitzen: batez besteko errenta behar bezain handia zen, aurreko urteetan egindako inbertsio publikoei esker beharrezko azpiegiturak baziren, zerbitzua nahikoa unibertsalizatuta zegoen...”. Pribatizazio oldeak, ordea, protesta sozial handia eragin zuen XXI. mendea hastearekin batera, herritarrek merkatu librearen onurak dastatu ahal izan zituztenean: tarifak igotzea, kontratuak ez betetzea, sarearen gabeziak ez konpontzea... Bestalde, enpresa pribatuak gune populatuetara besterik ez dute jotzen, eta bazterrean uzten dute landa eremua, ez baitzaie errentagarria.
Europa da merkatu berria
Hego Amerikako esperimentua gaizki atera zitzaion sektore
pribatuari, baina krisiari esker beste merkatu bat sortu
zaie: Europa. EPSUk, Zerbitzu Publikoetako Sindikatuen Europako
Federazioak, plazaratuta dauka gaia xehetzen duen agiria, gaztelaniaz
titulatua “Por qué el agua es un servicio público: destapando los
mitos de la privatización”. Hamaika orrialde mamitsutan azaltzen
du nolaz ura pribatizatzeko “moda” ekarri duten Europara
Nazioarteko Diru Funtsak, Europako Banku Zentralak eta Europar
Batasunak, Troika izen sobietarrez bataiatutako hirukote
neoliberalak.
Aurreko orrialdean azaldutako Greziako kasua ez da bakarra.
Portugalen, Aguas de Portugal enpresa publikoaren pribatizatzea
planteatu da herrialdearen ekonomia “sendatzeko” neurri gisa, eta
Italiak ere antzeko presioak ditu. Italiako kasua paradigmatikoa da,
gizarte zibilak lortu baitzuen, sinadura bilketa bidez, gaiari
buruzko errereferenduma antolatzea eta irabaztea, 2011ko ekainean.
Ura esku publikoetan uztea, edo dagokionean esku publikoetara
itzultzea erabaki zuten italiarrek bozkaz, baina Europako Banku
Zentralak gobernuari jakinarazi dio ez dela momentu egokiena
herritarren nahi hori praktikan jartzeko. Desobedientzia zibila
bizi-bizi dago orain.
Europako Gizarte zibilak lortu du halaber, eta zehazkiago EPSUk,
milioi eta erdi sinadura baino gehiago biltzea –milioi bat behar
zuten– ura pribatizatzearen aurka. Hala, Michel Barnier, Europar
Batasuneko Barne Merkatu eta Zerbitzuetako komisarioak,
pribatizazioari buruzko zuzentarautik kanpo utzi du ura.
Hego Euskal Herria, publikotasun irla Espainiako liberalizazio uholdean
Kontuak kontu, uraren kudaketa pribatuak indar handiagoa du
Europan munduko beste lekuetan baino. Zehatz esateko, %30 inguru,
munduko %10a baino dezente handiagoa. Baina hainbat estatutan gestioa
erabat publikoa da, eta horrek esan nahi du beste batzuetan
portzentajea handiagoa dela. Arestian esan bezala, Frantziako eta
Espainiako estatuak dira kudeaketa pribatu gehien daukatenetako bi.
Euskal Herrian modu desberdinean eragiten du horrek Iparraldean
edo Hegoaldean. Iparraldean, ia udal guztietan kudeaketa pribatua
dago; salbuespenen artean, hori bai, Baiona dagoela esan behar da.
Hego Euskal Herria, berriz, uhartetzat jar daiteke Espainaiko
Estatuan: kudeaketa publikoa %85-90ekoa da, estatukoa %50 ingurukoa
denean –urte amaieran %43ra jaitsiko dela kalkulatzen dute ur
publikoaren aldeko mugimenduek–.
Lehenago gogora ekarri ditugun lehorteak ez dira erabiltzaile bati
ura eteteko arrazoi nagusi bakarra, gaur egungo krisi egoeran.
Operadore pribatuek Espainiako hirietako hornidurak eskuratu ahala,
gero eta maizago ikusten da faktura bakarra ordaintzeari uzteagatik
ur gabe geratzea. Giza eskubide izaerarekin nekez ezkondu daiteke
hori, Luis Babianok, AEOPASeko (Hornidura eta Saneamenduko Operadore
Publikoen Espainiako Elkartea) gerenteak dioenez. Babianok inbidiaz
begiratzen dio Hego Euskal Herriari. Haren ustetan, uraren izaera
publikoa ongi blindatuta dago hemen, gizarte zibilak oso barneratuta
duen ideia delako.
Pribatizazioaren mamuaz salbu da Hegoaldea, hortaz? Momentuz
baietz esan liteke, baina tentuz ibiltzeko gomendatzen dute
zenbaitek. Ez da ahaztu behar Javier Maroto Gasteizko alkateak
AMVISA, hiria urez hornitzen duen enpresa publikoaren %49
pribatizatzeko asmoa, oraingoz gauzatu gabea, agertu zuela iazko
udazkenean. Erantzun moduan, akaso, Arabako Batzar Nagusiek PSEk
aurkeztutako mozio bat onartu zuten joan den apirilean, Aldundiari
eskatuz ez dezala liberalizatu uraren sektorea. Bestalde, Espainiako
Estatuan iragarrita dagoen udal administrazioaren erreformak zerbitzu
ororen pribatizazioa erraztuko du, Madrilgo Gobernuak berak aitortu
duenez. Nolanahi, arrisku handirik ez du ikusten Iñigo Elosegik,
Gipuzkoako Urak partzuergoko gerenteak: “Uraren pribatizazioa,
hemen, oso lotuta dago aukera politiko batekin; nik ez ditut ikusten
EAJ, PSE eta Bildu bide hori urratzeko prest”.
No hay comentarios:
Publicar un comentario