(Berria egunkaritik ateratako erreportajea)
AHT abiadura handiko trenaren egitasmoak Euskal
Herriko bost herrialde zeharkatzen ditu maparen gainean, eta, gero eta gehiago,
errealitatean ere bai. Administrazioen jarrerek, egoera ekonomikoak eta aurkako
iritziek tren lasterra baldintzatu badute ere, proiektuaren etorkizuna argituz
doa zenbait zatitan, eta ilunduz, beste hainbatetan.
166 bat kilometroko luzera du Euskal Y-aren planak;
Nafarroakoak beste hainbeste hartuko ditu; eta 38,1 kilometro beharko dira
Lapurdi hegoaldetik iparraldera zeharkatzeko. Horri, Gasteiztik Miranda
Ebrorako (Espainia) 28 kilometroak gehitu behar zaizkio. Guztira, 398,1
kilometroko bidea. Eta horietatik 13,68 baino ez daude amaituta; %3,4.
Gaur-gaurkoz, 114,12 kilometro ari dira eraikitzen —%28,6—, eta 30,6 kilometro
egiteko kontratuak daude emanda. Gainontzeko 240,38 kilometroak, bide osoaren
%68, azterketa fasean daude.
Hori, Euskal Herrian AHTa eraikitzeko ardura duten
administrazio guztiek orain arteko planei eusten badiete. Izan ere, oso
bestelakoak izaten ari dira proiektuaren abiadurak erakundeen arabera. Baita
sortutako zalantzak ere.
Lanak aurreratuen dauden proiektua da. 2006ko
udazkenean hasi zituzten lanak, Luku eta Urbina artean (Araba), eta martxan
daude Arabako, Bizkaiko eta Gipuzkoako obren %68 —114,12 kilometro—. Edonola
ere, amaituta dauden zatien balantzea ez da hain oparoa: 13,68 kilometro bukatu
dituzte; urtean, bi pasatxo.
Espainiako Gobernuaren ardura da Gasteiztik
Bilborako bidea eta hiru herrialdeen arteko lotunea eraikitzea; Eusko
Jaurlaritzarena, berriz, Gipuzkoakoa. Adifek, zeina Espainiako Sustapen
Ministerioaren menpe dagoen, aurreratuak ditu lanak Araban eta Bizkaian, oro
har: Legutio-Arratzua-Ubarrundia II (Araba) eta Durango-Abadiño (Bizkaia)
zatiak amaituak ditu, eta gainerako tarte ia guztiak ere eraikitzen ari da.
Esate baterako, Aramaiotik Arrasatera bideko Atxetarri tunela hondeatzen amaitu
zuten iragan apirilean, eta maiatzean hasi zuten Durango-Zornotza zatiko
Olabarrie tunela.
Gipuzkoako zatian akuilu izan da egungo Eusko
Jaurlaritza. Herrialde horretako lanak atzeratuak zeuden Patxi Lopezen
gobernuak legealdia hasi zuenean, eta Adifi aurrea hartuta bukatu du
agintaldia. Datu bat, horren adierazle: amaituta edo obretan dauden kilometroak
%77,6 dira Gipuzkoan, eta %59,5 Araba eta Bizkaian. Jaurlaritzak lanak hasi
ditu zati guztietan, Astigarragatik Donostiara eta Irunera salbu. Beasain
ekialdeko tartea eta Ordiziatik Itsasondorakoa ere amaitu ditu —4,96 kilometro,
orotara—.
2. Nafarroa
Azken hilabeteotan hasi dituzte Nafarroako
korridoreko lanak. Iazko urrian hasi ziren Alesbes eta Cadreita arteko bidea
eraikitzen, eta hilabete honetan bertan ekingo diote Castejon-Cadreita zatia
egiteari. Orotara, 14'7 kilometroko lanak izango dituzte hasita. Castejondik
Iruñerrirako bidearen ardura du foru gobernuak —69,89 kilometro—, eta Adifen
erantzukizuna da Iruñetik Euskal Y-rako lotura eta Castejondik Zaragozarakoa
egitea. Orotara, 166 kilometro hartuko dituzte burdinbideek Nafarroan.
Apurka-apurka eta zalantzaz josita ari da
Nafarroako Gobernua AHTa eraikitzen. Izan ere, ez daki proiektuak Espainiarantz
jarraipena izango duen, ezta Euskal Y-arekin lotura non egingo duen. Yolanda
Barcinaren exekutiboak abuztu hasieran aitortu zuenez, lanak urtebeteko
atzerapenarekin doaz, eta litekeena da gehiago luzatzea; izan ere, martxan
dauden lanei lehentasuna eman die Espainiako Gobernuak, baina beste batzuk
atzeratzeko asmoa agertu du. Hil honetan batzartuko dira bi gobernuak, epeak
berriro finkatzeko.
Loturez ere jardun beharko dute. Madrilek 2009an
eskatu zuen Nafarroako korridorea eta Euskal Y-a lotzeko azterketa, eta emaitzak
udazkenerako espero ditu. Ekainean, lotura Ezkio-Itsason (Gipuzkoa) egitea
galdegin zioten Nafarroako orduko Sustapen kontseilari Anai Astizek eta Eusko
Jaurlaritzako Garraio sailburu Iñaki Arriolak Espainiako Gobernuari, baina ez
dute ez baiezkorik ez ezezkorik jaso.
3. Lapurdi
Atzo bete zen urte bat Frantziako Gobernuak
Lapurdiko AHTko lanak geldiarazi eta bi urtez atzeratu zituela. Nicolas
Sarkozyren gobernuak hartu zuen erabakia, baina François Hollanderenak ere
zalantzak adierazi ditu proiektu horren inguruan; Tours-Bordele-Irun
proiektuarekin aurrera jarraitzea merezi ote duen galdetu zuen joan den hilaren
4an Jerome Cahuzac Frantziako Aurrekontuetako ministroak. Lehenago ere
—uztailaren 11n— iragarri zuen Cahuzacek gobernuak ez duela AHT linea gehiago
eraikiko, «kontu publikoak orekatzeko». Alain Rousset Akitaniako presidenteak
ihardetsi zion egitasmoak lehentasuna duela.
Geldi daude lanak Lapurdin, hortaz. Nolanahi ere,
Irundik Bordelerako ibilbidea aztertzeko eten zituen obrak gobernuak, eta
ibilbidea onartu egin zuen apirilean. 2013ko lehen seihilekoan inkesta bat
egingo du RFF Frantziako eta Ipar Euskal Herriko trenbide sarea kudeatzen duen
enpresak, linea horri Onura Publikoa aitortzeko. 2014 amaierarako espero
dituzte emaitzak.
4. Jarraipenak, kolokan
Abiadura handiko lineak Euskal Herritik harago
jarraipena izatearen inguruko zalantzak ugariak dira. Espainiarantz, ez dirudi
epe motzean Nafarroa Mediterraneo itsasoarekin eta Madrilekin lotuko dutenik;
Tuteratik Zaragozarako tartearen proiektua idazteko fasean dago oraindik, eta
2017rako espero dute lanak amaitzea. Castejon-Tutera zatia ere fase berean da,
eta Nafarroako Gobernuak espero du 2016an hastea lanak. Hortaz, Nafarroak ez du
Espainiarekin AHT bidezko loturarik izango 2019ra arte gutxienez. Bestalde,
Gasteiztik Madrilerako bidean amaituta daude lan batzuk, baina Burgosetik
mugarako zatia proiektuak idazteko fasean dago.
5. Geltokirik ez
Hiriburuetarako sarbideetan kateatuta dago tren
lasterra, Iruñean, Gasteizen, Bilbon eta Donostian ez baitituzte ezaugarri
horietako trenak jasotzeko geltokiak. Bilbon, 2010ko urtarrilean aurkeztu zuten
Abandon estazio intermodal bat egiteko proiektua, baina ez zen lanak egiteko
eperik ezarri. Iñaki Azkuna Bilboko alkateak esan zuen Bizkaiko hiriburua ez
dagoela orain «geltoki intermodala bezain lan garrantzitsua egiteko egoeran».
Iruñean, prozedurak arintzen ari dira lurzorua desjabetzen hasteko eta
Etxabakoitzen etxebizitzak eraikitzeari ekiteko.
Donostian eta Gasteizen, berriz, estazio berrien
kokapena finkatu dute, —Atotxan, Donostiakoa; Euskaltzaindia plazan,
Gasteizkoa—, eta Gipuzkoako hiriburuaren kasuan, obra zein enpresari eman
erabakitzekotan dira. Udala Adifen zain dago, ordea; Donostiarako sarbidea nola
egingo duen eta zein burdinbide ezarriko duen zehaztu behar du oraindik Adifek,
eta horrek baldintzatu egiten du geltokiaren proiektua. Irailean batzartuko da
udala Espainiako trenbideak kudeatzen dituen enpresa publikoarekin.
6. EIBren mailegua
Tren lasterra eraikitzeko, mila milioi euroko
mailegua emateko hitzarmena sinatu zuten ekainean EIB Europako Inbertsio
Bankuak eta Espainiako Sustapen Ministerioak. 500 milioi eman dizkio oraingoz.
Hala ere, gobernuak ez du zehaztu zein obra aurreratzeko erabiliko duen diru
hori. Beste 500 milioi euroak noiz eta zein baldintzatan emango dituen ere ez
du argitu EIBk. 30 urte izango ditu Madrilek mailegu hori itzultzeko.
7. Sei langile hil dira
Sei behargin hil dira abiadura handiko trena
egiteko lanetan 2008tik hona. Iragan uztailaren 12an gertatu zen azken ezbeharra.
Arrasaten zendu zen 55 urteko gizona, hormigoi pieza bat gainera erorita. Iaz,
bi izan ziren hildako langileak, biak Gipuzkoan.
Lan baldintzen inguruan kezka azaldu zuen ELAk
ekainean. «Eskandaluzko» lan jardunaldiez ohartarazi zuen sindikatuak, eta
Eusko Trenbide Sarea lan ikuskaritzan salatu zuen, obrak ikustea galaraztea,
lan ituna urratzea eta lanaldi luzeegiak egitea leporatuta. Hamazazpi orduko
lanaldiak egitera iristen ziren langileak, ELAren esanetan. AHTko obretan lan
hitzarmena urratzen dela aitortu zuen ETSk, eta lankidetza eskaini zion
sindikatuari, obretarako bisitak koordinatzeko.
No hay comentarios:
Publicar un comentario